close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהו בקר תעשייתי ולמה הוא משמש?

מערכת שורשיט חשוון, תשעט28/10/2018

המפתח לפעילות תקינה של מערכות אלה הוא מידע, ועוד מרכיב חשוב בתפקוד מיטבי שלהן הוא שליטה מלאה בהן בכל נקודת זמן ובכל מצב

תגיות:
העולם של היום משופע במערכות מתוחכמות ומתקדמות שהופכות את החיים שלנו לטובים יותר. המפתח לפעילות תקינה של מערכות אלה הוא מידע, ועוד מרכיב חשוב בתפקוד מיטבי שלהן הוא שליטה מלאה בהן בכל נקודת זמן ובכל מצב. על-מנת לאפשר את קבלת מלוא המידע הנדרש באופן קבוע ורציף וכן פיקוח יעיל על תפקוד המערכת בכל תנאי יש צורך במערכת בקרה – ובהתאם בקרים תעשייתיים הם מוצר שיש לו ביקוש רב בתחומים שונים.

בקרי טמפרטורה
אחד הסוגים הנפוצים ביותר של בקר תעשייתי הוא במקומות שבהם נדרשת טמפרטורה ספציפית, כשלרוב מדובר על חדרי קירור והקפאה. במקרים אלה הבקר התעשייתי כולל באופן טבעי מד טמפרטורה (ולעתים גם מד לחות), ובנוסף הוא מחובר – באמצעות רשת אלחוטית או בדרכים אחרות – למי שצריך לדעת מידית על כל חריגה מהטמפרטורה הרצויה (כשלמשל עלייה בטמפרטורה עלולה לגרום לנזק רציני לפריטים המאוחסנים בתנאי קירור קפדניים). על-מנת שיוכל לספק את ההתראה ההכרחית, מצוידת המערכת לא רק במד טמפרטורה אלא גם במערכת חכמה שמתוכנתת לשגר את ההתראה אם מתקיימים תנאים מסוימים, ולעתים ישנם אף מספר סוגים של התראות למצבים שונים. בהתאם נקרא בקר תעשייתי גם בקר מתוכנת או בקר לוגי מתוכנת (PLC – ראשי תיבות של הביטוי באנגלית Programmable Logic Controller).

בקר תעשייתי בקווי ייצור
התעשייה המודרנית מבוססת במידה רבה על אוטומציה, ועל-מנת שניתן יהיה לקיים תהליכים שונים ומגוונים ללא מגע יד אדם נדרשים כמובן בקרים – בקרים תעשייתיים. למעשה בכל פס ייצור של כל מוצר ישנם בקרים שמוודאים כי התנאים השוררים לאורך קו הייצור הם אלה הנכונים, כשלצד בקרי הטמפרטורה סוג נפוץ נוסף הוא בקרי תנועה.

מנגנון הגנה בפני פריצות
סוג נוסף של בקרים תעשייתיים הוא אותם בקרים שתפקידם הוא להוות מנגנון הגנה בפני חדירת גורמים לא רצויים. בקר שכזה לרוב מזהה תנועה או לחילופין ניסיון לפרוץ את הדלת, ומשגר מידית התראה לגורם הרצוי – בין אם מדובר למשל בבעל חנות שהמערכת מחוברת לסלולרי שלו ובין אם למוקד שליטה ובקרה שמספק לעסק שירותי אבטחה.

בקרים לשערים חשמליים
מנגנון נפוץ נוסף אשר נשען על בקר תעשייתי הוא פתיחת שער חשמלי מרחוק. את המנגנון הזה ניתן למצוא בכל שער חשמלי במגרשי חנייה של בנייני מגורים גדולים שיש להם חניון משלהם (בין אם תת קרקעי ובין אם מעל פני השטח), בכניסה למפעלים שבהם לא רוצים שכל אחד יוכל להיכנס בצורה חופשית, בכניסה לקיבוצים ומושבים וישובים נוספים במרחב הכפרי, ובמקומות נוספים שמבקשים למנוע גישה חופשית מדי.

במקרים אלה נדרש בקר תעשייתי פשוט יחסית אשר מקבל אות ומיד עם קבלת אותו אות מפעיל את מנגנון פתיחת השער, ולאחר שהוא מזהה כי הרכב עבר (בין אם מבחוץ פנימה ובין אם מבפנים כלפי חוץ), סוגר את השער.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה